onsdag 6. juli 2011

Current affairs pt. 2; still no cigar

Da vi la ut i dag morges og satte kursen for Guernsey følte vi oss kjempeproffe. Kapteinen hadde sllerede begynt å planlegge neste blogginnlegg om hvordan vi suste avgårde med strømmen i ryggen. "Current affairs pt. 2 - det går likar no" skulle det hete..

De som har fulgt med på SPOTbert undret seg kanskje over hvorfor vi seilte nordover. Magnus fikk sogar en sms fra sin mor som lurte på hva i alle dager vi holdt på med. Vel, ikke vet jeg. Kompasset sa at vi seilte sørover, noe vi alle tok for god fisk. Da vi sjekket dette opp mot gps'en begynte vi å lure; der sto det at vi var på vei nordover! Kapteinens iPad ble brukt som fasit, og også den mente at vi hadde retning mot nord. Slått av nederlaget - hvordan i alle dager er det mulig å ta SÅ feil? - vendte vi nesen tilbake mot Alderney, noe som var vanskelig nok da vi stadig bevegde oss mot nord. Kompasskurs rett sør ble til reell kurs nordøst, og selv da motoren kom på banen slet vi med i det hele tatt å trf øya.

Vel tilbake var usikkerheten stor; sist vi sjekket værmeldingen sa den at vind og bølger skulle øke på og vi var redd for å bli sittende værfast på Alderney. Da i tillegg Kapteinens bedre halvdel har booket fly til Guernsey i morgen så vi hvordan dette kunne bli noe av en logistisk utfordring. Heldigvis ser det ut til at uværet passerer lenger sør enn først antatt, så vi satser på å prøve igjen i morgen.

Så ha gikk galt?
Tidligere har jeg uttrykt en generell skepsis til å lite for mye på teknologiske hjelpemidler. Også, like før turen startet fikk jeg en iPad i mitt eie. Knall for blogging, som kartplotter (selvfølgelig backet opp av papirkart!) og for surfing osv. Her om dagen fant jeg sogar en tidevannsfunksjon på den, noe som var mye mer tiltalende enn å finstudere tabeller. Vel. Akkurat her burde jeg så absolutt sjekket tabellene også. Jeg har gått over tidevannsfunksjonen etter at vi kom i land igjen, og den mener fortsatt at vi gjorde rett i å dra ut ca kl. 10 i morges. Da skulle vi ha strømmen i ryggen, sier den. Fyren i taxibåten bare lo da vi forklarte hvorfor vi kom tilbake. Som gammel sjøulk tenkte han vel sitt om disse utlendingene som kom hit og satte sin lit til fancy elektroniske hjelpemidler i stedet for å bare spørre. Jeg vet hva jeg gjør neste gang, ihvertfall. Klokka to sa han, det er da dere skulle dratt!

Men det får bli i morgen.

2 kommentarer:

  1. Kart og kompass er vel og bra, men ord og muntlig kommunikasjon er aller best å ha. Alt er en læring som en tar med seg videre. Som jeg kjenner til crewet, så tar dere det med en smil, og ingen blir kjølhalt av den grunn!! NO PROBLEM !! Skal også sies at da jeg så "dansen" deres rundt øya (så nesten ut som dere fortsatt var på fastlandet en stund)og tenkte, etter å ha lest siste innlegg, at vel, de har det morsomt der på øya, og Spotbert får litt tri:m)
    Kos dere videre, gleder meg til neste innlegg:)

    SvarSlett
  2. Haha, fantastisk spot-kart! Er det ikke deilig med teknologien som avslører alle små feiltrinn?

    Ble dere forsinket nok av dette til at dere kan møte meg i Toulouse? Bare halvannen uke igjen nå, og jeg gleder meg så innmari mye (:

    SvarSlett