tirsdag 5. juli 2011

Current affairs - motstrøms gjennom den Engelske kanal

Etappen gjennom den Engelske kanal var ikke det lengste på turen - ca 280 sjømil, og ei heller det tøffeste farvannet. Bra vær hadde vi også, og ytterklærne kom stort sett bare fram når det var tid for nattevakt. Men det var andre ting som skulle bli viktige denne gangen, nærmere bestemt to faktorer.

Det ene var trafikk. Vi har siden før turen startet blitt advart mot de enorme mengdene skipstrafikk i området, spesielt ved havna Rotterdam og Doverstredet. Som vordene shippingmann hadde Kapteinen gledet seg ikke så rent lite til nettopp disse passasjene, og var nesten litt skuffet da passeringen av Rotterdam var unnagjort uten at vi måtte vike for et eneste skip. Kanalen ble mye av det samme; selv i hovedshippingleia var det forholdsvis god avstand mellom gigantene. Vi hadde startet tidlig, med avreise kl 5 på natta for å ha mest mulig tid på å komme oss forbi de mest trafikkerte områdene.

Det andre var strøm. Da vinden ga seg på ettermiddagen den første dagen var det ikke så verst; med motoren på gjorde vi en 4-5 knop på gps'en og vannaet var stort sett stille. Vinden frisknet til, og da vi på formiddagen passerte Dover hadde vi spinnakeren oppe og gjorde knallfin fart gjennom vannet. På gps'en? Ca 2 knop.. Hvilket vil si at vi hadde omtrent 3 knop mot oss. Med erfring primært fra hjemlige farvann var dette noe helt nytt, vi hadde selvfølgelig hørt om strømmen men aldri trodd den skulle være så kraftig!

Men dette var bare en forsmak på hva som var i vente. Vinden var stort sett fraværende, og vi kjørte stort sett for motor hele veien. Fart gjennom vannet var altså ganske så konstant, men på grunn av strømmen vekslet fart over grunn mellom 1 knop i feil retning til oppmot titallet.. Da vi gikk tom for bensin ca 15 mil utafor Alderney logget vi 5 knop mens vi klargjorde seilene og det føltes som om vi lå stille i vannet..

Alt dette kommer av tidevann. Her på Alderney er største tidevann på ca 6 meter, og strømmen kan på enkelte tider komme helt opå i 11 knop. Det er mer enn det dobbelte av vår marsjfart!
De enorme forskjellene betyr også at man ikke bare kan legge til brygga på vanlig måte. Gjestehavna her består av en rekke bøyer man kan fortøye til (vi ligger for anker for å spare penger) og en vanntaxi frakter folk til og fra båtene for halvannet pund per pers. Vi har blitt registrert i tollregisteret, og fikk i morges besøk av tollmyndighetene som ville ta en kikk ombord men tilsynelatende ble mistet motivasjonen på grunnlag av duftene ombord.

Skulle egentlig lagt til hauger og lass med bilder, men nå som jeg endelig har lært meg hvordan det gjøres har selvfølgelig mitt "undestructable" kamera tatt kvelden.. Tror det bare er meningen at denne bloggen skal være døll pg livløs.


Avslutningsvis passer det seg vel å si et par ord om motoren. Har du en gammel motor? Bytt den! Båten var inntil turen startet utstyrt med en 8hesters påhengs fra 1977. På full pupp slukte den ca 1 liter per nautisk mil, eller 5-6 liter under en times gange. Det er jo selvfølgelig mye. Men at forskjellen skulle være så enorm? HK Motor i Kristiansand ga oss en superdeal på en 6hesters 4takter fra Mercury, og etter å ha brukt den pretty much non-stop de siste to døgnene av kanalen taler tallene for seg selv.. Litt under 40 liter brant vi, og det over en periode på nesten 50 timer! Blir nesten litt målløs av akkurat det. Wow!

Så, der fikk vi inn litt produktplassering også. Uansett, kanalen er unnagjort, nå venter late dager rundt i denne europeiske versjonen avkaribien før vi møter Nora på Guernsey og klargjør oss for den siste seriøse etappen av turen; Biscaya.

2 kommentarer:

  1. Kult å lese...
    Hvordan går det med skift ordning... blir det jevn fordelt, eller blir det mye ekstra på kaptein... er det greit å sove underveis... kult å høre litt om det praktiske der også.
    Tenker selv på å ta turen til middelhavet i en 26 fot seilbåt fra 79'...
    Gleder meg til mer oppdateringer
    Lykke til over Biscaya.

    SvarSlett
  2. Hei, hyggelig med tilbakemelding!
    Vi kjører vanligvis 3timersskift fra midnatt til 9, og alle sitter alene. På dagtid blir det litt mer hipp som happ så det er mulig å sove ut litt ila dagen. Jeg sover forholdsvis lett og våkner som oftest noen ganger ila natta. Gir meg litt peace of mind, spesielt de første nettene var jeg redd for at nattevakta skulle senke båten.. Vi har ikke hatt noen problemer med å sove, men så har vi ikke fått all verdens uvær på turen heller. 26 fot er jo kjempemye plass :) hva slags båt er det? Viktigste jeg ville sagt er å sette av nok tid, selv halvanna måned gir ikke for mye tid til overs.. Og om du tenker på å ta kanalen så husk at den bare er ca halvannen meter dyp!

    SvarSlett