lørdag 25. juni 2011

Brede seil over Nordsjø går

Stemningen var høy da vi ankom Kristiansand. Riktignok en dag bak planen, men nå skulle vi ha litt tid til å kose vårs! Problemet med motor var også ordnet; HK Motor i Kristiansand viste seg å være sponsevillige og ga oss en kjempedeal på en splitter ny 6hesters Mercury som sålangt har fungert ypperlig! Besetningen jublet og det var bred enighet om at Sørlandet, ja det er et bra sted! Vi fikk sogar besøk av Kapteinens far, som hjalp oss med logistikk og installasjon av ny motor før han ble med oss på sjarmøretappen inn til Sørlandets hovedstad og Kapteinens fødeby.

Nye motoren. Tusen milioner takk til folka hos HK Motor i Kristiansand som fikk oss ut av denne knipa!!

Silje koser seg ved roret mens hun manøvrerer skuta trygt inn til Kristiansand

Magnus møtte oss på brygga i Kristiansand, og besetningen var glade for å atter være samlet. Etter en rolig kveld hvor vi ankret opp 500 meter utenfor gjestehavna for å spare de 200 kr i havneavgift dro vi tilbake for å lade strøm og kjøpe de nødvendige forsyninger for neste etappe. Og det var da lynet slo ned. Værvarslet for de kommende dagene var heller begredelig; motvind og atter motvind om vi skulle til England, og som om ikke det var nok skulle vinden øke til kuling utover torsdag og fredag. Lite lystne på å bruke ei uke på å stampe i Nordsjøen kikket vi på mulige ruter sørover. Den gamle smuglerøya Helgoland stakk seg ut som et godt alternativ; her ville vi få gunstigere vinder og kanskje tilogmed slippe å krysse. Problemet ar at vi måtte dra. Nu.
Ingen hadde voldsomt lyst til å stresse avgårde, da dette medførte at blant annet planen om et besøk i Dyparken måttes skrinlegges. På den andre siden var vissheten om at vi om vi ikke kom oss avgårde ville tilbringe helga værfast i Kristiansand en sterk motivator, og etter bare en dag i kaperbyen kastet vi loss og satte kursen sørover. Var vi heldige ville vi få både vind og bølger fra siden og kunne se fram til en frisk og fin seilas. Litt mindre heldige, og vi ville måtte krysse hele veien..
Vi var heldige.
Allerede da vi passerte Oksøy begynte det å sette seg en følelsr av at dette gikk veien. For fulle seil drev vi inn i natten med en 3-4-5 knop og så godt som blikkstille vann. Utpå morgenkvisten frisknet det som forventet til, men vi hadde fortsatt vinden fra aktenfor tvers og slapp å i det hele tatt tenke på å krysse. Ei heller denne gang måtte fiskene gå sultne; banketten med epler, couscous og kjeks ble utdelt i durabelige mengder. Men humøret var fortsatt på topp, og alt ble bedre da Kapteinen påtok seg oppgaven med å gjenfortelle -og synge - Skatten i Kjuttaviga fritt etter hukommelsen.
Solen gikk igjen ned over Nordsjøen, og vinden økte på. Genoaen ble byttet ut med stormfokka, og da GPS'en viste 10,5 knop selv med dette oppsettet ble en rask beslutning tatt og storseilet fikk ta seg en pause. Jaja, en skal vel ikke klage heller. Med en snittfart på ca 6 knop for kun stormfokk - toppfarten var 9.3 - gikk det greit nok unna til tross for lav seilføring!
Fredag opprant og alt var igjen fryd og gammen, alle var blide og fornøyde bortsettfra fiskene som hadde sett for seg nok et festmåltid. Storseilet gikk opp igjen, og stemningen ar høy der vi surfet avgårde i mellom 7 og 9 knop. Mot kveldinga gikk storseilet igjen ned, tanken var at dette ville senke farten nok til at vi slapp å ta innseilongen til Smuglerøya i stummende mørke. Det ble dog fort klart at denne taktikken ikke hadde all verdens for seg og vi klappet til kai akkurat i det det begynte å lysne av dag. Besetningen er rett og slett for gode seilere, båten forstår ikke konseptet om å sakke farten!

Så nå ligger vi i gjestehavna i Helgoland, sånn passe fornøyd med oss selv etter å ha seilt Nordsjøen. Selv om det ikke ble en full krysning ar det en flott overfart, og vi er alle fornøyd med valget vi tok. Ferden videre er litt usikker, men sannssynligvis tar vi "bakveien" gjennom Amsterdam før vi gir oss i kast med den Engelske kanal. Men først er det tid for et møte med det ypperste av tysk kultur.. Essen und trinken!

YouTube Video

En liten video for å vise stemninga ombord.. Livet er ikke det verste man har!

Ett stykk glad kaptein!

Magnus koser seg i sola

Solnedgang over Nordsjøen

Endelig framme i Helgoland :)